Den kniviga situationen.

Eftersom lagen säger att en assistent har 14 dagar uppsägningstid eller mer så blir det en knivig situation om man är beroende av andras hjälp och om man har en människa som man inte kan kommunisera med så blir det ett ohållbart öde för brukaren och hantera.  Vilket hände just mig just igår. Bolaget tycker ju bara synd om assistenten som är schemalagt, men inte om brukaren.

Och i mina ögon så är det en jäklig situation om man är behov av hjälp. För att kunna ha en bra relation med sin assistent så kräv det två viktiga saker;
 
1. Att man hör och intresserad att höra vad brukare säger.
 
2. Att man samarbetar.
 
 
 För att ha assistent så vet ju ingen om man får sina behov tillfredställda eller inte.
 
Denna gång med att förklara så många gånger för den här människan som inte vet vad det är att vara en assistent och vad det innebär så försökte jag berätta. En av dom sakerna berättade jag i detaljer att jag ville ta det lugnt på mornarna och att jag säger till när jag vill kliva upp.
Ändå skulle hon in och väcka mig och prata, prata, prata så öronen blödde.
 
Sen skulle jag förklar om kontoret, förklara att hon måste lyssna, visa henne fast hon knappt titta åt mitt håll.
Kan inte göra mer än vad jag har gjort.
En människa som knappt tittar på mig när jag ska förklara. Då vet jag inte vad jag ska göra.
Ändå är jag bara en mäniska, men ändå är det bara MITT fel.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0